Nominees

Mdm Tan Lee Chien

From Sekolah Menegah Kebangsaan Saint Joseph , Kuching

Mdm Tan Lee Chien's photo

Nominated by Farid Syahmi Zikry bin Shukri

Engkau...
Bagai dian yang membakar diri,
Laksana bintang, menghiasi cakerawala,
Umpama samudera harapan.... 
Engkaulah kencana, kaulah ilhamku...kau, inspirasiku, kaulah guruku..... 
Saya merupakan seorang pelajar dari aliran sains yang menongkah, melawan arus demi
menjadi salah satu bintang yang menyinar. Tanpa beliau, tak mungkin dapat saya
lakukannya. Beliaulah yang menjadi salah satu tulang belakang dalam kehidupan saya-yang
ada sisi tatkala seluruh dunia menentang diri ini. Beliaulah insan yang bernama Cikgu Tan. 
Kisah pertemuan kami telah tersurat di dalam Qada' & Qadar Ilahi kerana beliaulah yang
menjadi guru kepada subjek kegemaran saya iaitu Bahasa Melayu ketika Tingkatan 4 dan 5.
Pada mulanya, saya mengakui bahawa saya agak takut dan gerun akan beliau kerana beliau
mempunyai air muka yang tegas dan ganas. Namun, setelah berpurnama berlalu, kami pun
saling mengenali antara satu sama lain dan beliau bagaikan ibu kedua saya. Kebetulan juga
tempat duduk saya di hadapan meja guru. Jadi, saya menjadi agak mesra dan rapat dengan
guru mata pelajaran saya yang lain termasuklah beliau. Benar kata orang bahawa janganlah
kita menilai seseorang daripada rupa tetapi menilai pada hatinya. 
Mengenali beliau, Cikgu Tan merupakan seorang guru yang mempunyai pakej yang serba
lengkap. Baik hati, autoriatif, penyabar, ikhlas....petik sahaja mana-mana kata adjektif yang
menggambarkan seorang guru yang baik, pasti beliau memilikinya. Saya amat mengagumi
beliau kerana beliau seorang guru yang ikhlas. Jika terdapat sebarang ketidakpastian, beliau
akan merujuk semula sumber maklumat yang sahih agar kami mendapat maklumat yang
tepat. Dari situ saya dapat melihat keikhlasan beliau sebagai seorang guru. 
Saya juga turut terpesona dengan sifatnya yang penyabar. Cikgu Tan tidak mudah melatah
dan melenting sesuka hati jika berhadapan dengan pelbagai rintangan terutamanya masalah
disiplin pelajar. Saya teringat akan satu peristiwa apabila beliau menawarkan diri untuk
menjahit tag nama pada baju seorang murid. Beliau melayani dan menjaga kami bagai
menatang minyak yang penuh. Sering kali beliau menyatakan bahawa kami seharusnya
dijaga seperti emas. Hal ini menzahirkan sifat keibuan yang dimiliki beliau. Beliau juga
seorang yang tidak pernah memilih kasih atau memilih bulu. Cikgu Tan meladeni kami secara
sama rata walaupun kami terdiri daripada bangsa yang berbilang. Oleh sebab itu, saya dan
rakan sekelas amat menghormati dan menyanjungi beliau. Sesungguhnya kalimah-kalimah
pujian dan sanjungan yang telah saya nyatakan itu masih tidak cukup untuk mencitrakan
insaniah seorang insan yang bernama Cikgu Tan. 
Seperti guru-guru lain, Cikgu Tan melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang guru
dengan baik sekali. Namun, antara jutaan bintang yang menghiasi sawang malam beliaulah
yang paling menyinar pada mata hati saya. Jasa dan pengorbanan beliau terhadap pelajar
terutamanya saya amat berharga. Sebenarnya, walaupun saya berada di dalam aliran sains,
jiwa dan raga saya bersemadi di dalam dunia sastera. Beliau pernah meluahkan rasa sangsi
dan hairan tentang keberadaan saya di dalam aliran sains kerana beliau melihat kontradiksi
antara saya dan rakan sekelas yang lain. Sesungguhnya langit tidak selalu cerah dan tidak
semestinya kita akan menggapai apa-apa yang kita impikan. Saya terjerat oleh dua pilihan
ibarat ditelan mati mak, diluah mati anak. Akhirnya, minat saya terhadap sastera terkambus
dek simpang yang saya pilih. 
Walau bagaimanapun, beliaulah yang memberi sinar harapan kepada saya untuk mengikuti
jejak mimpi. Jangan pedulikan cemuhan orang lain. Saya juga telah melihat satu persamaan
antara kami berdua. Beliau juga dahulunya seorang pelajar sains yang akhirnya berubah
angin ke aliran sastera sewaktu Tingkatan 6 kerana merasakan dirinya tidak sebati dengan
dunia sains. Saat mendengar kisah hidup beliau semangat saya untuk menjejaki mimpi yang
terpadam kini membara sehangat mentari yang membakar. 
Pada tahun lepas, beliau ada memberikan cadangan kepada saya untuk mengambil kertas
Kesusasteraan Melayu jika saya mahu. Pada mulanya saya berasa sangsi dan tidak percaya akan kebolehan dan kekuatan diri. Namun, beliau telah memberi dorangan kepada saya pada saat itu. Beliau bercerita kepada saya bahawa sewaktu beliau berada di aliran sains, beliau tidak ‭ ‬mengambil ‭ ‬subjek‭ ‬ Sejarah kerana tidak ditawarkan. Namun ‭ ‬apabila beliau berubah aliran sewaktu Tingakatan 6, beliau terpaksa mengambil subjek Sejarah. Walaupun beliau tidak pernah mempelajari subjek itu sewaktu Tingkatan 4 dan 5 beliau mampu lulus dengan cemerlang. Kisah yang penuh inspirasi itu membuatkan saya yakin untuk mengambil kertas Kesusasteraan Melayu, walaupun ketinggalan 1 tahun. Meskipun beliau tidak ‭ ‬mengajar‭ ‬ ‭ ‬subjek Kesusasteraan ‭ ‬Melayu,‭ ‬ ‭ ‬beliau masih memastikan saya‭ ‬ ‭ ‬berada‭ ‬ ‭ ‬pada‭ ‬ ‭ ‬lorong‭ ‬ ‭ ‬dan‭ ‬ ‭ ‬jalan‭ ‬ ‭ ‬yang‭ ‬ ‭ ‬benar.‭ ‬ ‭ ‬Beliau‭ ‬ ‭ ‬laksana‭ ‬ ‭ ‬bintang‭ ‬ ‭ ‬yang‭ ‬ ‭ ‬menjadi petunjuk ‭ ‬kepada‭ ‬ ‭ ‬pelayar.‭ ‬ ‭ ‬Beliaulah‭ ‬ ‭ ‬yang‭ ‬ ‭ ‬sering‭ ‬ ‭ ‬menyokong‭ ‬ ‭ ‬dan‭ ‬ ‭ ‬mendorong‭ ‬ ‭ ‬saya‭ ‬ ‭ ‬dalam mengecap cita-cita. Beliau yakin dan percaya akan kebolehan dan keupayaan saya dan jasa baik‭ ‬ ‭ ‬beliau‭ ‬ ‭ ‬terhadap‭ ‬ ‭ ‬saya‭ ‬ ‭ ‬amat‭ ‬ ‭ ‬meruntun‭ ‬ ‭ ‬nurani‭ ‬ ‭ ‬ini. ‭ ‬Sesungguhnya,‭ ‬ ‭ ‬perkara‭ ‬ ‭ ‬yang‭ ‬ ‭ ‬telah dilakukan beliau kepada saya tidak mungkin dapat dibayar dengan wang ringgit mahupun segunung sahmura. Hanya Tuhan yang mampu membalasnya. Segala kemanisan dan kasih sayang‭ ‬ ‭ ‬yang‭ ‬ ‭ ‬ditaburkan‭ ‬ ‭ ‬akan‭ ‬ ‭ ‬saya‭ ‬ ‭ ‬pahat‭ ‬ ‭ ‬pada‭ ‬ ‭ ‬hati‭ ‬ ‭ ‬ini‭ ‬ ‭ ‬hingga‭ ‬ ‭ ‬usia‭ ‬ ‭ ‬bertukar‭ ‬ ‭ ‬kencana- sehingga ke akhir waktu. Kaulah inspirasiku, Kaulah maestroku...Engkaulah guruku Terima atas segalanya.....